Mitä ISHTA-jooga on?

ISHTA-jooga on Alan Fingerin ja hänen isänsä Mani Fingerin 1960-luvulla aloittama joogaperinne (yoga lineage). ISHTA tulee sanoista Integrated Science of Hatha, Tantra and Ayurveda, eli tarkoittaa hathan, tantran ja ayurvedan yhdistelmätiedettä.

ISHTAn historia

mani-finger-swami-venkatesananda-alan-finger
Mani Finger, Swami Venkatesananda ja Alan Finger

Mani Finger sai kriya-jooga -oppinsa Paramhansa Yoganandalta (”Autobiography of a Yogi” teoksen kirjoittaja) ja Sivananda nimesi hänet myöhemmin Kavi joogiksi. Mani teki Etelä-Afrikan kodistaan ashramin, jossa kävi tiuhaan tahtiin joogaguruja, kuten Swami Venkatesanada (opiskellut Krishnamacharyan kanssa), Ramakrishna Mission, Swami Nishraisananda sekä tantramestari Shuddhana Bharati. Mani ja Alan inspiroituivat lukuisista joogatyyleistä, joita gurut edustivat, minkä pohjalta syntyi ISHTA-jooga. ISHTA pyrkii antamaan jokaiselle oppilaalle ymmäryksen siitä, miten parhaiten yhdistää eri joogatyylejä ja luoda harjoituksen, joka palvelee jokaista heidän omalla, yksilöllisellä polullaan.

Alan-Finger-Padmasana1
Alan Finger

Vuonna 1975 Alan Finger muutti Los Angelesiin, jonne hän perusti Yoga Tantra Instituutin. Myöhemmin hän oli mukana perustamassa Yhdysvaltojen yhtä suurimaksi kasvanutta joogastudiota Yoga Worksia. 1993 Alan muutti New Yorkiin, jossa hän perusti Yoga Zone –studiot, joka muuttui myöhemmin Be Yogaksi. Alanin opetukset täydensivät Be Yogan opettajakoulutusta tehden siitä yhden maan suosituimmista opettajakoulutuksista. Ympyrä sulkeutui, kun Be Yoga yhdistyi Yoga Worksin kanssa vuonna 2004.

Alanin elämäntyö ISHTAn perustajana huipentui vuonna 2008, kun hän partnereidensa Julie ja Bruce Wilcoxin sekä Sarah Platt:in kanssa perusti ensimmäisen ISHTA Yoga –studion Manhattanille. Ensimmäistä kertaa kaikki ISHTA-perinteen elementit olivat löytäneet niille omistautuneen kodin.

INTEGRATED SCIENCE

Joogaperinteellä tarkoitetaan, että tieto on kulkenut opettajalta opettajalle jo vuosikymmenten ajan ja perustuvat varhaisten joogagurujen opetuksiin. Joogaperinnettä pitävät elossa lukuisat ISHTA-joogaopettajat ja perinne laajenee jatkuvasti uusien opettajakoulutusten ja opettajien ansiosta. Jokainen ISHTA-joogaopettajakoulutuksen kouluttaja on vähintään E-RYT 500-kouluttautunut ja opettanut joogaa vuosien, jopa vuosikymmenten ajan. ISHTA-joogakouluttajat ovat opiskelleet suoraan gurunsa Alan Fingerin kanssa, mikä takaa, että opetukset pysyvät juuri ISHTA-perinteen mukaisina.

Länsimainen tiede todentaa hitaasti mutta varmasti seikkoja, joita Intiassa ja joogatieteessä on ymmärretty jo vuosien ajan. ISHTA-jooga käsittää hathan, tantrisen filosofian ja ayurvedan muodostavan tieteen, jonka avulla voimme elää tasapainoista elämää keho, mieli ja sielu harmoniassa. ISHTA-joogan tekniikat tukevat matkalla kohti joogan tavoitetta, samadhia. ISHTA-jooga houkuttelee joogasta kiinnostuneita neurofysiologeja, fyysikkoja, kemistejä, anatomian, psykologian ja psykiatrian asiantuntijoita, koska sen lähestymistapa joogaan on tieteellinen ja systemaattinen.

HATHA

Hatha-jooga viittaa kaikkeen asana- eli asentojoogaan ja on ikään kuin sateenvarjokäsite asanalle, jonka tarkoituksena on tuoda fyysinen ja energeettinen keho harmoniaan. ISHTA-joogassa rohkaistaan luomaan kokonaisvaltaisia harjoituksia, joiden aikana käydään läpi kaikki asanatyypit; aurinkotervehdyksiä, seisomaliikkeitä, taakse- ja eteentaivutuksia, inversioita, kiertoja ja lateraalisia venytyksiä.

Kirjainyhdistelmän lisäksi ISHTAlla on toinenkin merkitys; se tarkoittaa sanskritin kielellä ”that which resonates with the individual spirit” eli se, joka resonoi kunkin sielun kanssa. ISHTA-joogassa yksilöllisen sielun kunnioittaminen tarkoittaa, että joogaharjoitus voidaan muokata jokaiselle sopivaksi noudattaen anatomisesti ja energeettisesti optimaalisinta linjausta. ISHTA-joogaopettaja osaa räätälöidä harjoituksen jokaiselle oppilaalle sopivaksi, jotta se palvelee oppilastaan, eikä niin, että oppilas pakottaa itsensä tiettyyn muotoon palvellakseen asentoa. Tämä tarkoittaa, että virtaavaan joogaharjoitukseen lisätään saumattomasti tarvittavien apuvälineiden käyttö, jotta harjoituksesta tulee jo alkumetreiltä saakka miellyttävää, kehoa avaavaa, voimistavaa ja mieltä kohentavaa. Jokaista harjoittelijaa rohkaistaan luomaan itselleen sellainen fyysinen tai hengellinen harjoitus, joka tuntuu itselle oikealta. Ei ole yhtä tapaa olla ja elää elämää, vaan ISHTA-joogaperinne uskoo jokaisen olevan itse itsensä paras opettaja silloin, kun olemme tasapainossa ja yhteydessä omaan korkeampaan itseemme.

TANTRA

Käsite tantra muodostuu sanoista tanoti (laajentuminen) ja trayati (vapautuminen). Lännessä tantra on saanut maineen seksiharjoitteina, mutta todellisuudessa tantrinen filosofia selittää makuuhuoneen salojen sijaan, kuinka yksilö voi laajentaa ja vapauttaa tietoisuutensa, liittäen sen rajattomaan universaaliin tietoisuuteen sekä omaan, synnynnäiseen jumaluuteensa. Kuten ISHTA-logossa, tantrassa voidaan ajatella ihmisten olevan kuin pisaroita meressä (universumissa) ja jokainen pisara sisältää samat elementit kuin meri, mutta voi silti olla oma yksilöllinen pisaransa. Pisara edustaa yksilöllistä minää ja sen liittyminen mereen edustaa yhdistymistä universumin kanssa.

AYURVEDA

Ayurveda on intialainen elämän tiede (ayur-elämä, veda-tiede), johon viitataan joogan sisartieteenä. Ayurvedan mukaan kaikki elävä, ihmiset mukaan lukien, koostuu viidestä elementistä: maa, vesi, tuli, ilma ja eetteri. Jokainen ihminen sisältää kaikkia viittä elementtiä, mutta niiden ”määrä” ihmisessä vaihtelee, toisella on enemmän ilma-elementtiä (joka usein liitetään mm. luovuuteen) toisella taas tulta (joka liitetään mm. erinomaisiin johtamiskykyihin) ja kolmannella maa-elementtiä (esimerkiksi pitkäjänteisyys). Tämän mukaan ayurveda jakaa ihmiset vata, pitta ja kapha –tyyppeihin. Ymmärtämällä oman ja joogaoppilaan koostumuksen (prakriti) ja sen hetkisen tilan (vrikriti) on mahdollista luoda harjoitus, joka tasapainottaa kutakin yksilöä. Kaikilla joogan tekniikoilla (ja elämän tapahtumilla!) on jokaista näitä rauhoittava tai innostava vaikutus. Jos siis koet liikaa tulta olemuksessasi, kun esimerkiksi viha, kiukku, arvostelu tai liian nopea ruuansulatus vaivaa, osaat arvioida millaiset joogatekniikat rauhoittavat, viilentävät ja rentouttavat ylikuumentunutta tilaasi.

Lue lisää englanniksi sivulta www.ishtayoga.com.